Yhteispeli on käytännöllisten toimintatapojen kokonaisuus tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseksi lapsille. Se sisältää johdonmukaisia ja koulun arkeen sopivia keinoja luokanopettajille ja rehtoreille lasten kehityksen tukemiseksi.
Yhteispeli tarjoaa konkreettisia työtapoja koulun tavoitteellisen kehittämisen tueksi ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Se on hyödyllinen myös sivistysjohtajille, jotka pyrkivät uudistamaan alueensa koulujen toimintaa sekä ennaltaehkäisemään ja vähentämään koulutyötä kuormittavia ongelmia.
Yhteispeli jakaantuu seuraaviin osa-alueisiin: työ luokassa, kodin ja koulun yhteistyö, koulun kehittäminen, toiminta työyhteisössä sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyö. Yhteispeli on kehitetty kehityspsykologiseen, kasvatustieteelliseen ja lastenpsykiatriseen tietoon perustuen, yhteistyössä suomalaisten koulujen, lasten ja vanhempien kanssa.
Teos on selkeä ja helppolukuinen. Se tarjoaa suoria vinkkejä ja malleja vietäväksi omaan opetukseen. Erityisen hyviä vinkit ovat sen vuoksi, että ne on suunniteltu lapsilähtöisesti, ja tämän huomaa jo ohjeistuksissa. Pidän itse paljon siitä, että Yhteispeli-hankkeessa on otettu tavoitteeksi muovata luokan toimintakulttuuria pysyvästi helposti osaksi arkea otettavilla tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavilla toimintamalleilla. Nämä mallit ovat myös helposti sovellettavissa ja kirjasta voi napata luokkatyöhön myös arkea ilahduttamaan pieniä maistiaisia kokonaisuudesta.
Anna Vehkala