Työ varhaiskasvatuksessa on arvokasta ja vaikuttavaa, vastuullista ja vaativaa. Pienten lasten kanssa työskenteleminen on kirjaimellisesti tulevaisuuden tekemistä. On suuri kunnia olla monen ihmisen elämässä kävelevä esimerkki, suoranainen malli ihmisyydestä.
Miten vastuullisessa ja monin tavoin kuormittavassa työssä voi jaksaa? Sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön että asiantuntijoiden lausunnot ovat sangen yksimielisiä. Avainasemassa laadukkaassa varhaiskasvatuksessa sekä henkilöstön ja lasten hyvinvoinnissa on ennen kaikkea toimiva tiimityö.
Toimiva tiimityö on laadukkaan varhaiskasvatuksen kulmakivi — kun tiimi ja sen jäsenet voivat hyvin, positiivinen vaikutus heijastuu myös lapsiin.
Vaikka tiimityö on ilmeinen ja olennainen osa varhaiskasvatusta, tiimityön kehittämiseen panostaminen on sen sijaan kaikkea muuta kuin itsestään selvää. Lukuisat varhaiskasvatuksen ammattilaiset myöntävät, että tiimien yhteinen aika käytetään yksinomaan lapsiryhmän pedagogisen toiminnan ja juoksevien asioiden äärellä. Tällöin tiimien sisäinen toimivuus jää helposti huomiotta.
Tämän kirjan tarkoituksena on houkutella varhaiskasvatuksen ammattilaisia pohtimaan toimivan tiimityön merkityksellisyyttä. Kirjassa pysähdytään tarkastelemaan hyvinvoivan ja laadukkaaseen pedagogiikkaan yhdessä tähtäävän tiimin toimintaa ennen kaikkea vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Kirjassa
1. Taustoitetaan toimivaa tiimityötä.
2. Keskitytään tiimin vuorovaikutuksen laatuun tutustumalla viiteen erilaiseen vuorovaikutustapaan.
SISÄLTÖÄ:
Toimiva tiimityö päiväkodissa
Vuorovaikutustavat tiimeissä
Vastuun kantaminen itsestä
Työn ja vastuun jakaminen
Laadukasta pedagogiikkaa rakentamassa
Haastaviksi koetut kasvatustilanteet
Tiimien johtaminen
Haastavat tilanteet tiimissä
Kasvatusyhteistyö
Huipputiimin edellytys on tiimin jäsenten hyvät vuorovaikutustaidot, jotka mahdollistavat rakentavan ja avoimen keskustelukulttuurin myös ongelmallisissa tilanteissa.
KT Liisa Ahonen toimii oman Kasvusto-yrityksensä kautta kouluttajana ja kasvatuskonsulttina työkenttänään erityisesti varhaiskasvatus ja perusopetus. Hän on vuorovaikutuksen asiantuntija, joka uskoo, että lämmin vuorovaikutustapa on laadukkaan pedagogiikan perusta. Konsultaatioiden ansiosta Liisalla on ollut ilo kulkea hetken aikaa kymmenien tiimien rinnalla varhaiskasvatuksessa. Hän on saanut olla mukana kehittämässä niin tiimien tiimityötaitoja kuin pedagogista toimintaakin.
Katso kirjaan liittyvä webinaaritallenne: