Miten nähdyksi ja kuulluksi tuleminen vaikuttavat lapsen kehitykseen? Miksi on tärkeää, että lapsi pääsee osallistumaan osana muuta ryhmää?
Kasvattaja voi pitää tukea tarvitsevan lapsen tasavertaista osallistumista haasteellisena. Lapsi voi puolestaan kokea, ettei pääse toimimaan ja osallistumaan samoin kuin muut eli lapsena
toisten joukossa.
Toiminnan ja osallistumisen mahdollisuudet voivat vaihdella sen mukaan, nähdäänkö haaste lapsessa, ympäristössä vai vuorovaikutuksessa. Lapsen osallistumisen mahdollisuudet kaventuvat, ellei niihin tietoisesti kiinnitetä huomiota. Kirjassa esitellään toimiva ja käytännöllinen malli, jonka avulla voi suunnitella, toteuttaa ja arvioida tukea tarvitsevan toiminnallista osallistumista lapsiryhmässä.
Mallissa kiinnitetään huomiota muun muassa vuorovaikutukseen, toimintaympäristöön sekä yksilöllisiin, ryhmään ja yhteistyöhön liittyviin
tekijöihin. Malli tarjoaa mahdollisuuden luoda kasvuympäristöjä ja antaa uutta näkökulmaa ammattilaisten ja vanhempien väliseen yhteistyöhön.
Kirja kertoo varhaiskasvattajalle, mitä toiminnallinen osallistuminen on ja miten sitä voi toteuttaa omassa työssään. Kirjassa pohditaan, miten arjessa voi mahdollistaa ja edistää toiminnallista osallistumista ja korostaa yksilön vahvuuksia ja voimavaroja.