Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.


 


Opetammeko lapsia vain pärjäämään ryhmässä?


Lapsi viettää ryhmässä suurimman osan päivästänsä varhaiskasvatuksessa. Se on paikka, jossa moni lapsi ottaa ensimmäiset askeleensa ryhmässä toimimiseen ja saa ensimmäiset kokemukset itsestään ryhmässä toimijana.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan varhaiskasvatuksen tulee edistää demokraattisia arvoja ja tukea lapsen kasvua mm. oikeudenmukaisuuteen. Vasun mukaan varhaiskasvatuksessa tulee toimia joustavasti eri kokoisissa ryhmissä. Myös osallisuus ja vuorovaikutus ovat Vasussa toistuvia käsitteitä.

Aarresankarit ja avaruusseikkailu -kirjassa toimitaan vaihtelevasti erikokoisissa ryhmissä — jakaantuvat tekemään välillä useampaan porukkaan ja sitten taas yhteen. Se, että minä haluan jotain — mihin osallisuus usein sekoitetaan — ei tarkoita sitä, että saan tahtoni läpi juuri nyt. Aarresankarit harjoittelevatkin yhdessä toimimisen taitoja, opettelevat sopimaan yhdessä ja tekemään myös kompromisseja. Yhtä lailla mietitään, miltä toisesta tuntuu, mitä itse voisin ehkä tehdä tilanteessa toisin, mitä voin sanoa toiselle ja mitä kannattaa sanoa. Oman hyvinvoinnin ja viihtymisen ohella kavereiden viihtyminen ja hyvinvointi ovat tärkeitä kaikille ja niistä pidetään yhdessä huolta.

Fyysisen oppimisympäristön lisäksi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa painotetaan psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön merkitystä lapsen oppimiselle. Lapsi oppii vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ja lähiympäristönsä kanssa. Se, miten lapsi pärjää ryhmässään, liittyy paljon näihin kysymyksiin. Kasvattajana meidän tulisi pohtia, meneekö lapsen energia pelkkään ryhmässä pärjäämiseen. Voidaanko päästä pidemmälle viihtymisessä, osallisuudessa ja kuulluksi tulemisessa? Tämä on tärkeä kysymys, koska vasta sitten, kun lapsi tuntee olonsa turvalliseksi fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti, vapautuu energiaa oppimiseen.

Kirjan tarkoitus on antaa välineitä ryhmässä toimimisen harjoitteluun erilaisten leikkien, tarinoiden, pohdittavien kysymysten ja hahmojen kautta. Tarinat ovat pieniä siemeniä, jotka kannattaa sitoa yhteen ryhmän lapsia pohdituttavien asioiden kanssa ja joita kannattaa lähteä viemään eteenpäin yhdessä lasten kanssa. Kirjasta voi kerätä vinkkejä ryhmässä toimimisen harjoitteluun ja soveltaa niitä sitten aiheeseen, joka lapsilla on pinnalla.

Iloa seikkailuihin!

Sanna Leena Saarinen
lto, musiikkikasvattaja, Aistiseikkailu-menetelmän kehittäjä ja kouluttaja

Tilaa Aarresankarit ja avaruusseikkailu -kirja
www.aistiseikkailu.fi

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.