Hyvällä muutoksen hallinnalla ja taitavalla johtamisella muutoksen onnistumista ja tavoitteiden saavuttamista on mahdollista edistää.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa tutkimus, innovaatiot ja hoitosuositukset kehittyvät kiivaasti. Yhteiskunnan taholta tulee myös jatkuvaa muutostarvetta. Sote-palveluiden kehittämistyön onnistumisella on suuri merkitys potilasturvallisuudelle ja asiakkaiden saamalle palvelulle. On todettu, että vain 20 % muutoksista onnistuu. Paremmin onnistuttaisiin taitavalla johtamisella, joka huomioi niin asia- kuin ihmisjohtamisenkin.
Tässä sote-palveluiden muutosjohtamisen oppaassa kuvataan helposti ymmärrettävästi kehittämisen ja muutoksen hallinnan perusteet ja niissä hyödynnettäviä menetelmiä arjessa. Lukija ohjataan perehtymään muutosmahdollisuuksiin sosiaali- ja terveydenhuollossa yhdistelemällä teoriaa ja havainnollistavia esimerkkejä palveluiden arkipäivästä. Kirjassa annetaan konkreettisia vinkkejä muutoksen suunnitteluun ja toteuttamiseen, sekä ihmisten johtamiseen ja aktivoimiseen mukaan muutokseen.
Opas on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille, niissä työskenteleville esimiehille, asiantuntijoille ja johtajille, alan opiskelijoille, palveluiden tilaajille ja tuottajille, sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.