Sanotaan, että lapset haluavat aikuisten olevan suurempia, vahvempia, viisaampia ja kiltimpiä kuin mitä he itse ovat. Tämä pätee myös opettajiin. Vaikka lapsi käyttäytyisi kuinka haastavasti, syvällä sisimmässään hän toivoo, että opettaja olisi vahvempi, viisaampi ja hyväntahtoisempi kuin hän.
Mutta miten olla tuollainen opettaja? Miten olla viisas, vahva ja hyväntahtoinen? Helpommin sanottu kuin tehty. On pystyttävä käsittelemään omia tunteita. On pystyttävä kohtaamaan ja käsittelemään rakentavasti lasten tunnereaktioita sekä tutkimaan omia toimintatapoja.
Lasten ja nuorten tunnetaitojen ohjausta vahvistetaan kouluissa ja päiväkodeissa. Kasvattajille on tuotettu monia käytännönläheisiä menetelmiä, joiden avulla tunteita ja tunnetaitoja voidaan käsitellä ja harjoitella yhdessä lasten kanssa.
Tässä kirjassa avataan enemmän itse opettajan opetustyöhön ja käytännön toimintaan sisältyviä tunteita ja tunnetaitoja. Siinä tarkastellaan erilaisia arkitilanteita ja tunteita opettajan ja opetustyön näkökulmasta sekä erityisesti ammatillisen kehittymisen tueksi.
Kirja auttaa ottamaan tunnetaidot osaksi opettajuutta ja sitä tietoista työskentelytapaa, jolla lapsia, huoltajia ja työyhteisön jäseniä kohdataan läsnäolevasti ja arvostaen.