Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana

Päivi PihlajaRiitta Viitala (toim.)

Varhaiserityiskasvatus

Uutuus
  • Varhaiserityiskasvatus
  • Varhaiserityiskasvatus
PS-kustannus
1. painos, 2018
ISBN 978-952-451-816-1
366 sivua
Sidottu
Tilausnumero 100064425

kpl

Lasta ympäröivät varhaiskasvatuksen käytännöt aiheuttavat tai lieventävät lapsen tuen tarpeita. Miten lasten yksilölliset tuen tarpeet huomioidaan ryhmämuotoisessa ympäristössä?

Varhaiserityiskasvatuksen lähtökohtana on kaikille lapsille yhteinen varhaiskasvatus, jossa lasten kehityksen ja oppimisen tuen tarpeisiin vastataan monimuotoisesti. Kaikki lähtee lapsen tilanteen kartoituksesta. Oleellista on rakentaa toimiva yhteistyö perheen kanssa ja havainnoida, mikä vaikutus ryhmän käytännöillä ja koko varhaiskasvatusympäristöllä on lapsen tuen tarpeen ilmenemiseen.

Lapset tarvitsevat eniten tukea kielen ja sosioemotionaalisen kehityksen pulmien takia. Näiden lisäksi esillä ovat muun muassa oppimisen vaikeudet, motoriset ongelmat ja vammaisuus. Kirjassa kerrotaan käytännönläheisesti, miten lapselle järjestetään hänen kasvuaan edistävä varhaiskasvatusympäristö sekä muu tarvittava tuki.

Päivi Pihlaja (KT, dosentti, psykoterapeutti, erityisopettaja) työskentelee Turun yliopistossa yliopistotutkijana erityispedagogiikan oppiaineessa. Hänen tutkimuksensa painopisteet ovat vuosia olleet erityis- ja varhaiskasvatus sekä lasten sosiaaliset ja emotionaaliset vaikeudet.

Riitta Viitala (KT, erityisopettaja) työskentelee erityispedagogiikan lehtorina Jyväskylän yliopistossa. Hänen tutkimuksellinen mielenkiintonsa suuntautuu erityisesti inklusiiviseen varhaiskasvatukseen ja lasten sosiaaliseen osallisuuden tukemiseen.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.