Aistiseikkailu — sarjan kolmannessa osassa jatketaan Aistiseikkailu 2 aloittamaa matkaa maailman ympäri. Maailmanympärysmatkalla tutustutaan taas 10 uuteen kohteeseen, ja yhdistämällä nämä kaksi materiaalipakettia, kasvattajalla onkin mahtava määrä materiaalia yhteensä 20 eri paikasta ympäri maailmaa! Tällä kertaa kohteina ovat muun muassa Kiina, Australia, Alaska ja Intia. Kirjan käyttöohjeet on tässä osassa tiivistetty aukeamaan ja varsinaisen aistiseikkailuun liittyvän teoriaosuuden löytääkin kirjasarjan edellisestä osasta (Aistiseikkailu 2).
Tehtävissä harjoitellaan esimerkiksi kynän käyttöä, sarjoittamista ja laskemista eli ne ovat varsinkin viskareille sopivaa ja mieleistä puuhaa! Kirjasta löytyy myös edellisestä osasta tutut sanakortit, uutta on taas aukeamallisen verran riimejä molempien kirjojen matkakohteista. Aistiseikkailu 3 täydentää siis monipuolisesti Aistiseikkailu 2 -materiaalia, mutta molemmat kirjat toimivat myös ilman toista.
Seuraavaksi mietittiin, millä kulkuneuvoilla saareen ylipäätään voisi päästä, ja ovatko lapset käyneet itse jossain saaressa vaikkapa Suomessa. Kuva- ja lorukortit laitoin saaren päälle kuvapuoli alaspäin ja sadun edetessä ne käännettiin yksitellen oikeinpäin. Korteissa olevat lorut luettiin samalla. Sadun jälkeen katsoimme Aistiseikkailu-materiaaliin kuuluvasta maailmankartasta, missä Australia sijaitsee suhteessa Suomen sijaintiin. Samalla mietittiin vielä, miten sinne Australiaan oikein pääsee Suomesta, ja kuinka kauan matka mahtaa kestää. Tuokion lopuksi viskarit tekivät vielä Aistiseikkailun internetsivuilta tulostamani Australia-satuun liittyvän kynätehtävän eli sokkelotehtävän, jossa Viiru Vompatti autettiin kotikoloonsa. Sokkelotehtävän idea oli lapsille tuttu eskarin tutustumispäivästä, ja osa kulkikin reitin ensin sormella ja sitten vasta kynällä, kuten eskarissa oli opetettu!Tähän tuokioon käytimme aikaa puolisen tuntia. Valmista materiaalia ja vinkkejä soveltamiseen on kirjassa kuitenkin niin valtavasti, että kasvattajan kannattaa malttaa valita niistä vain muutama, ja jakaa matkakohde suosiolla useampaan tutustumiskertaan — ihan niin kuin oikean turistinkin!
Australiaan tutustuimme seuraavana päivänä myös toisen pienryhmän kanssa, mikä oli helppoa, koska materiaali oli valmiiksi esillä ryhmämme lattialla, ja satu oli itselle jo tutumpi. Näin sadun kertominen sujui jo ulkomuistista ja eläytyminen oli helpompaa.