Kouluttajat, jotka kouluttavat varhaiskasvatukseen liittyvistä aiheista
Takaisin Koulutukset-sivulle
 | Elina Fonsén KT, tutkimusjohtaja Ediva Oy Varhaiskasvatuksen ja päivähoidon johtajuus Pedagoginen johtajuus Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laadunhallinta ja -arviointi Lapsihavainnointi Vasu-työskentely Tiimivalmennus ja työhyvinvointi
|
 | Laura Huhtinen-Hildén FT, MuM, musiikkiterapeutti, musiikkikasvatuksen lehtori Musiikki, tunteet ja tarinat arjen voimavarana Taidetoiminta, osallisuus ja oppiminen Ammatillinen maisema ja työssä jaksamisen haasteet Työyhteisöjen kehittäminen |
 | Eeva Hujala professori, FT
Johtajuus (erityisesti varhaiskasvatuksessa) Pedagoginen kehittäminen Lapsilähtöinen kasvatus- ja opetussuunnitelma Havainnointi ja arviointi |
Kira Hurmeerityisluokanopettaja, sairaalakoulun opettaja, draamakasvattaja
Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö
Vuorovaikutuksellinen vaarallisen käyttäytymisen ehkäisy ja hallinta
Katso prima-edu® -turvallisuuskoulutus!Mirjam Kallandkasvatustieteen tohtori, sosiaalityön ja perhetutkimuksen dosentti
Mentalisaatiokyvyn vahvistaminen vanhemmuudessa
Varhaiskasvatuksen laatu
Kiintymyssuhteiden muodostaminen ja vahvistaminen
Hannele Karikoskiyliopistonlehtori, KT, LO, LTO
Leikki eri konteksteissa
Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen
Monikulttuuriseksi opettajaksi kasvaminen
Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö
Liisa KarlssonKasvatustieteen tohtori, professori
Sadutus
Pirjo-Leena KoivunenKL, kelto, työnohjaaja
Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen
Kasvatustyylit
Kasvatuksen erityistilanteet
Lapsen näkeminen
Vanhempien ja kasvattajien välinen yhteistyö
Arviointi päivähoidossa
Varhaiserityiskasvatuksen teemat
Lasten ja lapsiryhmien havainnointi
 | Riika Kotka KM, luokanopettaja, lastentarhanopettaja, montessoripedagogi Tarinat tunteiden tulkkina: tunteiden käsittelyä satujen & draaman avulla Monikulttuurisuus leikkien ja juhlien: vuotuisjuhlat, kansainvälisyys- ja globaalikasvatus Montessoripedagogiikka: lapsesta käsin montessoria & toiminnallisia menetelmiä |
Eeva-Liisa Kronqvistyliopistonlehtori, filosofian tohtori
Varhainen oppiminen ja kehitys
Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt
Päiväkodin työyhteisön kehittäminen varhaista oppimista ja kehitystä tukevaksi
 | Marjo Kuusela Liikuntatieteiden tohtori LitT, vuorovaikutustaitojen kouluttaja, työnohjaaja ja työyhteisövalmentaja STOry, sosped, liikunnan-, psykologian- ja terveystieteiden opettaja Askeleittain ohjelman ohjaajakoulutus Vinkkejä lasten ja vanhempien kohtaamiseen Ekosysteemiset menetelmät pulmatilanteiden ratkaisijoina |
Tarmo KyllönenKM, sairaalakoulun opettaja, kouluttaja
Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö
Vuorovaikutuksellinen vaarallisen käyttäytymisen ehkäisy ja hallinta
Katso prima-edu® -turvallisuuskoulutus!Leena Lummelahtivarhaiserityispedagogiikan dosentti
Leikki
Lapsen kehityksen tukemiseen liittyvät vaiheet
Itsetunto
Motoriikka
Kielellinen kehitys
Vanhempien kasvatustyön tukeminen
Päivi MarjanenKT, kehittämispäällikkö
Paula MäättäYTT, emeritaprofessori
Tukea tarvitsevien lasten vanhempien ja ammatti-ihmisten yhteistyö
Perheiden ja ammatti-ihmisten yhteistyö
Lapsen arki arvoon
Lapsen ja perheen tukeminen arjessa
Monialainen yhteistyö lasten kuntoutuksessa
Arjen järjestyminen tukea tarvitsevien lasten perheissä
Perhelähtöinen yhteistyö
Tukea tarvitsevan lapsen kohtaaminen
Maritta Opaspäiväkodin johtaja
Tiimityö ja vuorovaikutus
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Vastuukasvattajuus (omahoitajuus) varhaiskasvatuksessa
Pedagoginen johtaminen
Tunteiden ilmaisun harjoittelu
Mari Parikka-NihtiLTO
Case Forest -menetelmä: Lapsilähtöinen oppiminen metsässä
Metsäpäiväkodit ja ulkona oppiminen
Ulkona ruokaa -työpaja
Ympäristökasvatus ja kestävän kehityksen suunnitelma
 | Ismo Pellikka lehtori, TL
Historiakasvatus (varhaiskasvatus) Historian opetus (alakoulu) Katsomuskasvatus ja eettinen kasvatus (varhaiskasvatus ja esiopetus) Uskonnonopetus (alakoulu) Elämänkatsomustiedon opetus (alakoulu) Opettajan ammattietiikka Opettajuus ja opettajuuden kysymykset |
Eija Reinikainen Haastava lapsi
Lapsen itsetunnon vahvistaminen
Vanhempien kohtaaminen
Sosiaaliset taidot
Nina Sajaniemiyliopistonlehtori
Stressi, mielensäätely ja oppiminen
Myönteisen sosiaalisuuden vahvistaminen
Vuorovaikutus
 | Hanna-Mari Sarlin KM, erityisopettaja, työnohjaaja, opetustoimen ylitarkastaja Varhaiskasvatuksen ja yleissivistävän koulutuksen hallinto, lainsäädäntö ja oikeusturva-asiat Oppimisen ja opiskelun tuki Erityisopetus
|
Seppo Sarraskehittämiskonsultti, FM
Varhaiskasvatussuunnitelma
Lapsen vasun kehittämisen tukeminen
Lasten pedagogisen projektin problematiikka ja käytännön toteutukset
Pedagoginen vuorovaikutus
Normatiivisesta vasu-käytännöstä narratiivisen vasun ideaan
Reija Suntiolastentarhanopettaja, keho- ja hengitysterapeutti, lapsihieronnan kouluttaja, mindfulness-ohjaaja
Rentoutuminen
Itsetuntemus
Itsesäätely
Reija Suntiolla on pitkä kokemus lasten parissa työskentelystä päivähoidossa, koululaisten iltapäiväryhmissä ja lastensuojelun vastaanotto- ja perhetyössä. Hän on kouluttanut 90-luvulta lähtien rentoutumisen, itsetuntemuksen ja itsesäätelyn aiheista. Hän tekee terapiatyötä, kouluttaa lasten parissa työskenteleviä ja ohjaa erilaisia jännittämiseen ja kehollisuuteen liittyviä ryhmiä.
Katso myös Kesytä jännitys -koulutuksen tiedot!Tuuli Tiainen fysioterapeutti, lasten liikunnan asiantuntija
Varhaisten oppimisvalmiuksien sekä esi- ja alkuopetuksen äidinkielen ja matematiikan opettaminen ja oppiminen liikkumalla
Katso Lukuja liikkuen, tavuja touhuten -koulutus!Virve Välimäki fysioterapeutti, KM
Varhaisten oppimisvalmiuksien sekä esi- ja alkuopetuksen äidinkielen ja matematiikan opettaminen ja oppiminen liikkumalla
Katso Lukuja liikkuen, tavuja touhuten -koulutus!Takaisin Koulutukset-sivulle