Hae verkkokaupasta

Kirjaudu
sisään

Kirjaudu sisään
Ostoskori

Ostoskori

Lisää tilausnumerolla:

Liity jäseneksi

Unohdin salasanani

Sähköpostiosoite

Salasana




Vieraskynä: Eliisa Nyström
Mindfulness lasten kanssa


Olen Eliisa Nyström, kahden koululaisen äiti ja vaimo Tampereelta. Toimin tällä hetkellä opettajana esiopetuksessa ja koulutukseltani olen kasvatustieteiden kandidaatti. Olen työskennellyt yhteensä reilut 15 vuotta varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksen puolellakin. Mindfulness-ohjaajaksi valmistuin 2017 Taina Siukolan koulutuksesta. Lasten kanssa olen tehnyt mindfulness-harjoituksia noin kuusi vuotta ja itse harjoitellut mindfulnessia noin kahdeksan vuotta mm. Taitoba:n koulutusten innoittamana. Katso Mindfulness lasten kanssa Facebook-sivut.


Mitä mindfulness minulle merkitsee?

Minulle itselleni mindfulness on läsnäoloa ja itseni hoitamista. Usein koen harjoitusten myötä rauhaa, mutta yhtä usein huomaan mm, kuinka mieleni vaeltelee harjoitusten aikana, kehossa ilmenee tuntemuksia tai äänet häiritsevät. Onneksi mindfulness on sallivaa, ei tarvitse pyrkiä mihinkään tiettyyn tilaan ja voi antaa asioiden olla niin kuin ne ovat. Mindfulnessin sallivuus on itselleni hyvin merkityksellistä. Se tuo lempeyttä harjoituksiin ja sitä kautta myös elämään.

Millaista mindfulness on lasten kanssa?

Mindfulness-harjoittelu lasten kanssa on mielenkiintoista. Parhaita palkintoja ovat olleet mm. ne kun vanhempi kertoo, kuinka lapsi on opettanut vanhempia tekemään kotona harjoituksia tai levottomasti käyttäytyvä lapsi on rauhoittunut harjoitukseen. Joskus harjoituksen aikana levottomasti käyttäytynyt lapsi on osannut kertoa tuntemuksistaan harjoituksen aikana tai esim. kiitollisuusharjoituksen jälkeen lapsi on kertonut yksityiskohtaisesti, mistä on kiitollinen. Lasten kanssa toimiessa on tärkeintä, että aikuinen itse harjoittelee läsnäoloa, koska silloin lapsi voi samaistua häneen.

Mitä hyötyä mindfulnessista on?

Mindfulness-harjoittelu voi tuoda lapsen tai aikuisen elämään useita merkittäviä hyötyjä. Asiaa on tutkittu maailmalla paljon ja tällä hetkellä odottelemme tutkimustuloksia Suomesta. On mahtavaa, että leikillisen mindfulness-harjoituksen avulla voi tarjota lapselle pienen hetken rauhoittumista tai tarkkaavaisuuden harjoittelua. Harjoituksissa aktivoituvat samat aivoalueet, joissa koemme myönteisiä tunteita ja uskon, että mindfulness auttaa näin myönteisyyden lisäämiseen.

Mikään taikakeino mindfulness ei ole, vaan tuloksia saadaan säännöllisellä harjoittelulla. Tutkimusten mukaan hyötyjä harjoittelusta on todettu kahdeksan viikon säännöllisen harjoittelun jälkeen.

Tassun toimintakortit

Toiset lapset ihastuvat harjoituksiin, toisille ne ovat neutraaleja ja jotkut eivät pidä harjoituksista. Itse ajattelen, että haluan olla mukana levittämässä hyvää. Ja vaikka lapsi ei nyt tykkäisikään harjoittelusta, hän voi innostua niistä myöhemmin.

Tassun toimintakortit lähtivät omasta tarpeesta, pienille lapsille suunnattuja suomenkielisiä mindfulness-harjoituksia oli huonosti saatavilla vielä vuosi-pari sitten. Sittemmin tilanne on hieman korjaantunut, muutamien mindfulness-kirjojen myötä.

Koen, että kortit ovat loistava tapa ottaa harjoituksia arkeen, ne kulkevat tarvittaessa kätevästi mukana tilanteesta toiseen. Harjoitukset ovat lyhyitä ja leikinomaisia. Osa niistä on hyvin tuttuja lastentarha-perinteestä. Halusin kuitenkin ottaa myös perinteisiä leikkejä mukaan soveltaen, koska haluan ihmisten huomaavan ja ymmärtävän, mistä läsnäolossa ja harjoittelussa on kyse lasten kanssa.

Olen todella innoissani Tassun toimintakorteista! Niissä on herkullinen kuvitus, jonka Milja Laine on tehnyt. Toivon, että opettajat, hoitajat, psykologit, terapeutit, vanhemmat ja kaikki lasten kanssa toimivat ympäri Suomen voivat löytää kortit ja saada ideoita niistä lasten kanssa toimimiseen. Korttien avulla hyvä leviää edelleen! <3

Photo by Blake Meyer on Unsplash


Tilaa Tassun toimintakortit:


Eliisa Nyström

Tassun toimintakortit

Kokeile kanssani mindfulnessia


Hei! Olen Tassu-kissa. Tule kanssani kokeilemaan mindfulness-harjoituksia.

Olet varmaan huomannut, että joskus tunteet saavat sinusta vallan: voi kiukuttaa, surettaa, pelottaa tai olla levoton olo. Kun lähdet harjoittelemaan kanssani mindfulnessia, opit, kuinka tunnemyllerrysten kanssa selviää. Harjoitusten avulla voit huomata, että tunteita tulee ja menee ja päivästäsi muodostuu hyvä. Minulla on monia hauskoja harjoituksia, joita on kiva kokeilla yhdessä!


Tassun toimintakorttien avulla lapsi ja aikuinen pääsevät tutustumaan mindfulness-harjoituksiin. Harjoitukset ovat lasten maailmaan sopivia leikkejä: hengitystähti auttaa rytmittämään hengittämistä, hilepallon askartelu tai pupuna pomppiminen opettaa havaitsemaan aistimuksia. Harjoitusten avulla opitaan, kuinka mieli toimii ja miten ollaan läsnä hetki hetkeltä.

TILAA TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.