Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Syötävän suloiset ja mielikuvitusta kutkuttavat mindfulness-materiaalit varhaiskasvatukseen

Kuvittele, että vatsassasi on ilmapallo. Lähde hengittämään sisään, jolloin pallo laajenee. Hengitä ulos, niin että pallosta lähtee kaikki ilma pois. Tee näin muutaman kerran. Täytä pallo nyt aivan täyteen sisään hengittämällä, ja sitten mielikuvissa päästä pallo taivaalle pitkällä uloshengityksellä. Kuvittele mielessäsi, että taivas on täynnä erivärisiä ilmapalloja, joita voit hetken ihailla. Valitse nyt itsellesi ilmapallo, joka on sinun lempiväriäsi tai joka saa sinut tässä hetkessä hyvälle mielelle. Minkä värisen ilmapallon valitsit?

Tämä harjoitus löytyy Eliisa Nyströmin Tassun toimintakorteista. Korttien tarkoituksena on oppia päästämään irti asioiden tavoittelusta ja löytää levollisuutta olla läsnä hetkessä. Tietoisuustaitoja tutkitaan taiteen, leikin, kehollisuuden, arkitilanteiden ja klassisten perusharjoitusten kautta.

Toimintakortit vilisevät ilmapallojen lisäksi mitä mielikuvituksellisempia mielenkiinnon kiinnittäjiä: saippuakuplia, rusinoita, spagettia, tähtiä, vuorikiipeilijöitä, sydämiä, höyheniä, hilepalloja, valuvaa hiekkaa, puita, linnunlaulua, suklaamunia, tonttuja, leipureita, ninjoja ja paljon muuta. Nämä mielikuvat auttavat varmasti harjoitusten tekemisessä!

Tietoisen läsnäolon harjoittamista on tutkittu ja sen on todettu vaikuttavan myönteisesti itsesäätelyyn, tunnesäätelyyn, stressinhallintaan, keskittymiskykyyn, mielenterveyteen, myötätuntoon, vuorovaikutustaitoihin sekä koulumenestykseen ja työn tuottavuuteen. Lisäksi on tutkittu, että myönteisten mielentilojen (kuten myötätunto ja kiitollisuus, joita tässäkin materiaalissa painotetaan) tarkoituksellinen harjoittaminen lisää yleistä elämän tyytyväisyyttä ja vähentää stressiä. Hämmästyttävää kyllä, mutta vahvistuneet taidot ilmenevät kokemusten lisäksi ihan aivorakenteiden muovautumisena!

Varhaiskasvatukselle suunnattua mindfulness-materiaalia ei juurikaan ole tarjolla ja Tassun toimintakortit yhdessä Pikkumulperi ja pienet suuret tarinat -kirjan kanssa vaikuttaa erityisen lupaavalta. Olen itse tutustunut mindfulnessiin eli tietoiseen hyväksyvään läsnäoloon melko vähän. Uskon, että on paljon muitakin ihmisiä, joille mindfulness ei ole vielä kovin tuttua. Olen kohdannut myös mindfulnessiin liittyviä ennakkoluuloja, joten on todella ilahduttavaa, että korteista löytyy valmis tiedotemalli vanhemmille asian harjoitteluun liittyen.

Tassun toimintakorttien avulla opitaan olemaan läsnä ja käsittelemään tunteita. Korttien kissa-viittaukset auttavat lapsia kaikessa konkreettisuudessaan ymmärtämään, minkä takia harjoituksia on hyvä tehdä ja mitä hyötyä niistä on. Niitä voi käyttää joko yhden lapsen tai ryhmän kanssa. Harjoitukset on suunnattu alle 7-vuotiaille, mutta monet niistä sopivat myös ala-aste-ikäisille. Korttien harjoitukset jakaantuvat neljään osaan: tietoiseen hengitykseen, aistimiseen, liikkeeseen sekä tunnetietoisuuteen ja mindfulness -asenteeseen. Korteista löytyy myös vinkkejä, miten tukea lasta eri tunnetiloja kohdatessaan.

On hyvä oppia, että tunteita tulee ja menee aivan kuin ajatuksiakin. Itse olen kokenut, että lapsia auttaa tunnekuohussa ajatus, että tunteet ovat kuin pilviä, jotka menevät pois yhtä nopeasti kuin ovat tulleetkin. Tämä pilvi-vertaus sopii mainiosti myös kirjan luonto-teemaan.

Pikkumulperi ja pienet suuret tarinat -kirjan kuvitus on herkkää, tunteisiin vetoavaa ja aivan syötävän suloista sekä teksti puolestaan helposti ymmärrettävää, mielikuvituksellista ja myös hauskaa. Saduista paistaa utelias ja tutkiva elämän asenne sekä aistit ja tunteet. Teemat liittyvät lasten arkeen ja mielenkiinnonkohteisiin.

Kirja koostuu neljästä sadusta, jotka liittyvät vahvasti luontoon ja erityisesti vesi-teemaan: meri, myrsky, tuuli, tyyni, taivas, pilvet, sade, sateenkaari ja sade. Pelkästään jo nämä sanat tuovat itselleni vahvoja mielikuvia tunteista, läsnäolosta ja rentoutumisesta. Lisäksi yhtenä teemana kirjassa on lapsia kovasti kiinnostava sirkus.

Jokaisen sadun jälkeen löytyy harjoituksia, joissa teemoina ovat oma keho, hengitys, rentoutuminen, erilaiset kokemukset sellaisina kuin ne ovat, hyväksyminen, aistihavainnot, ei-arvottava tietoinen havainointi, kokemusten jatkuvasti muuttuva luonne, erilaiset tunnetilat ja niiden arvo, tunteiden ja kokemusten tunnistaminen ja ilmaiseminen, ystävällisyys itseä ja muita kohtaan, epämukavat tunteet, niiden lähestyminen hyväksyen ja myötätuntoisesti, myötätunto itseä ja muita kohtaan sekä kiitollisuus.

Näihin teemoihin tutustutaan monenlaisten eri harjoitusten kautta luovasti liikkuen, pysähtyen, läsnäollen ja keskustellen. Harjoituksissa opittavia taitoja pyritään myös tuomaan osaksi arkea, mikä on erityisen tärkeää. Esimerkiksi ruokailu nostetaan omana osanaan tietoisen läsnäolon ja itsesäätelytaitojen harjoittelun ympäristöksi, ja se soveltuu hyvin varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksen linjoihin sekä Sapereen. Tunnetaitojen kehityksen tukemiseksi, omista tunnetiloista tietoiseksi tulemiseksi ja tunteiden tunnistamiseksi on vielä annettu keskusteluvinkkejä.

Vaikka mindfulnessin tarkoitus ei sinänsä ole rauhoittuminen, on se monesti kuitenkin tietoisen läsnäoloharjoituksen seuraus. Uskon, että tästä materiaalista on jo sen takia paljon hyötyä monenlaisissa tilanteissa esim. päiväkodeissa, joissa riittää ääntä, liikettä ja vuorovaikutusta suuren ihmismäärän kanssa.

Outi Kosunen
KM, varhaiskasvatuksen opettaja

TILAA PAKETTI TÄSTÄ.

Lue muita Outin arvioita.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.