Tässä sinulle kirja, joka...
♥︎ on helppokäyttöinen ja joustava — voit hyödyntää harjoituksia yksittäin tai rakentaa teemoista koko lukuvuoden työskentelyn rungon.
♥︎ on lämmin ja käytännöllinen — kirjailija on itse luokanopettaja, joka jakaa vuosien varrella karttuneita, toimiviksi havaittuja harjoituksia.
♥︎ on kokonaisvaltainen — keho, mieli ja tunne yhdistyvät taiteen ja leikin keinoin.
♥︎ Sopii myös kiireiseen arkeen — ei vaadi suurta valmistelua, mutta antaa paljon takaisin.
Ilon timantit, Kilpikonnan kiukunkarkotus, Kehuleimasimet ja muut kirjan harjoitukset auttavat vahvistamaan esi- ja alkuopetusikäisten lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Kymmenen teeman alle kootut monipuoliset harjoitukset ohjaavat tutustumaan kehon ja mielen yhteyteen sekä toiminnan ja tunteiden taustalla vaikuttaviin emotionaalisiin tarpeisiin. Jokaiseen teemaan liittyy työskentelyä pohjustavia tunnekuvaharjoituksia, kehollisia mielikuvaharjoituksia ja kuvalliseen ilmaisuun liittyviä tehtäviä.
Yhden teeman mukaista työskentelyä voi toteuttaa kuukauden ajan, jolloin kirjan harjoitukset riittävät kattamaan koko toimintakauden tai lukuvuoden. Harjoituksia voi valita yksittäisten lasten tai koko ryhmän tarpeiden ja toiveiden perusteella. Tehtävät toimivat myös vaikkapa oivina taukovälipaloina, välitunti- tai tukitoimintana tai osana aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Teos sisältää 10 teemaa, jotka johdattavat tunteiden maailmaan sadun, leikin, kuvan, kehon ja keskustelun kautta.
Jokaiseen teemaan kuuluu:
☀︎ Tunnekuvaharjoituksia
☀︎ Kuvallisen ilmaisun harjoituksia
☀︎ Kehollisia mielikuvaharjoituksia
Teemoissa käsitellään esimerkiksi iloa, surua, vihaa, jännitystä, pelkoa, kateutta, myötätuntoa ja haaveita. Mukana on myös kotitehtäviä ja vinkkejä yhteistyöhön huoltajien kanssa.
Esimerkkiharjoitus kirjasta:
Itävä siemen
Työskentelyaika: 10—15 min
Kuuntele hetki tarinaa — voit sulkea silmäsi tai suunnata katseesi alaviistoon. Hengitä ensin muutaman kerran rauhallisesti nenän kautta sisään ja puhalla suun kautta hitaasti ulos. Rentoudu ja keskity tähän hetkeen koko kehollasi.
Olipa kerran siemen. Se asui mullassa. Sillä oli siellä pimeää, lämmintä ja pehmeää, ja siemen rakasti kotiaan maan alla. Se oli sille tuttu ja turvallinen paikka. Kuitenkin se tunsi, että sitä kutsuttiin maan pinnalle, kohti taivasta ja valoa. Siemen mietti mullan alla: “Entä jos maailma maan pinnan yläpuolella onkin kamala paikka? Entä jos joku astuu päälleni, kun alan kasvaa? Entä jos sade piiskaa minut matalaksi tai pakkanen palelluttaa minut?”
Pieni siemen huomasi, että sen kuvittelema maailma vaikutti pelottavalta. Se kuitenkin tiesi, että monet siemenet ennen sitä olivat kasvaneet ja nauttineet auringon lämmöstä, leppoisasta tuulesta sekä sateen kosteudesta. Siemen oli kuullut juttuja siitä, kuinka kasveiksi kasvaneet siemenet olivat päässeet ihastelemaan maailman ihmeitä maan pinnalla. Se tuli uteliaaksi ja halusi itse kokea tuon maailman.
Niinpä se ajatteli: “Minä haluan uskoa ihanaan unelmien maailmaan!” Ja sitten siemen alkoi kasvaa. Kasvaa ja kasvaa.
Saat nyt availla silmiäsi. Voit kevyesti ravistella itseäsi, venytellä ja huokaista — mitä kehosi haluaakaan tehdä. Palaa takaisin tähän paikkaan.
Keskustelukysymykset:
• Mitä ajatuksia tarina herätti?
• Mitä tunteita siemenellä oli tarinan aikana?
• Entä jos siemen ei olisikaan päättänyt ruveta kasvamaan — miten tarina olisi silloin jatkunut?
• Miksi siemenen päätös kasvaa maan päälle oli hyvä?
Työskenneltyäni reilusti yli vuosikymmenen luokanopettajana huomasin, ettei minulla ollut työkaluja vastata lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tuen tarpeisiin. Oppiminen oli ajoittain haastavaa, ja kouluarki takkuili. Hakeuduin opiskelemaan, hankkimaan tietoa ja etsimään vastauksia iihen, miten voisin vahvistaa näitä lasten taitoja. Olen kerännyt itselleni jo miltei vuosikymmenen ajan erilaisten tutkintojen, opintojen, koulutusten, kirjojen ja kurssien antia, jota olen soveltanut työssäni. Matkan aikana reppuuni on kertynyt paljon erilaisia eväitä aina tukikeinoista ideoihin ja rutiineista menetelmiin. Tämä matka jatkuu edelleen, sillä tunne- ja vuorovaikutustaitojen maailma on valloittanut minut kokonaan!
— Merja Pellikka
KM Merja Pellikka on luokanopettaja, ratkaisukeskeinen kuvataide- ja lyhytterapeutti sekä neuropsykiatrinen valmentaja ja vireysvalmentaja. Työssään hän soveltaa osaamistaan monipuolisesti yhdistäen sisältöjä myös taiteen ja leikin maailmaan. Merja innostuu kehittämisestä, yhteistyöstä sekä mielen hyvinvoinnin tukemisesta. Hänen unelmanaan on saada tunne- ja vuorovaikutustaidot omaksi opetettavaksi aineeksi perusopetukseen.