Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.
Tutkimisen riemua
Klikkaa kuvaa avataksesi se suurempana
HINTA 47,90 €
JÄSENELLE 35,90 €
Ostoskorissa 0 kpl
  • 1. painos, 2025
  • ISBN 978-952-370-624-8
  • Sidottu, 263 sivua
  • Tilausnumero 6378-9710-7

Jenni VartiainenKati Sormunen

Tutkimisen riemua

Käsikirja tutkimalla oppimisen pedagogiikkaan

Tutkimisen riemua auttaa lukijaa ymmärtämään, kuinka johdattaa lapsi uteliaisuudesta oivallukseen!

Tiedekasvatus on tiedeosaamisen vahvistamista. Tällä kirjalla halutaan tukea lasten kanssa eri rooleissa toimivien aikuisten valmiuksia mahdollistaa lapsille tutkimisen harjoittelu. Kirja sisältää paljon harjoituksia!

Kirjan sisältöä:

Tutkimalla oppimisen teoreettisia taustoja
Tutkimalla oppimisen pedagogiset käytänteet
Tutkimalla oppimista arkisissa tilanteissa

Tiedekasvatuksen keskeisenä päämääränä on kasvattaa lapsista tieteellisesti sivistyneitä kansalaisia, mihin viitataan myös käsitteellä tieteellinen lukutaito. Tähän kuuluu keskeisesti se, että lapset tutustuvat kokeillen ja tutkien luonnontieteiden ilmiöihin, jotka ovat lähellä heidän arkeaan.

Arkisen elämän ilmiöitä kannattaa tutkia siellä, missä ne luonnostaan esiintyvät ja missä lapsi kiinnittää niihin kiinnostuneena huomiota. Uppoaminen ja kelluminen mietityttävät lasta vesilätäköissä tai vesistöjen rannoilla, kevät sallii tutkia kasvien kasvua eri paikoissa ja räystäältä roikkuvat jääpuikot antavat mahdollisuuden havainnoida veden olomuodon muutosta.

Päätin kokeilla tiedetuokioita ryhmässäni, joka on integroitu erityisryhmä. — — Lapset kiljuivat riemusta eivätkä olisi halunneet lopettaa tuokiota. Jokainen lapsi sai onnistumisen kokemuksia. Lapset, jotka kielen takia jäävät usein vähän sivuun, pääsivät nyt täysillä osallisiksi toiminnasta, sillä he pystyivät näyttämään ja kommunikoimaan elein havaintojaan. Ote kirjasta

Esimerkki kirjan harjoituksesta: Lastataan laivaa

Toiminnan kulku: Täyttäkää kulho vedellä. Puristakaa pala foliota palloksi. Mitä tapahtuu, kun laitatte sen veteen?

Ideoi­kaa, miten folion voisi muotoilla, jotta se kelluisi. Lasten ajatuksia voi johdattaa keksimään veneen muoto. Kun saatte folioaluksen kellumaan, kokeilkaa, jaksaako se kantaa matkustajana valitsemanne esineen. Tutkikaa, kuinka monta pientä esinettä pystytte lastaamaan folioalukseen. Voitte ideoida uuden folioaluksen ja koettaa saada sen ominaisuudet sellaisiksi, että se jaksaisi kantaa vielä suuremman kuorman kuin edellinen.

FT Jenni Vartiainen toimii varhaiskasvatuksen yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa. Hän on työskennellyt pienten lasten tutkimalla oppimisen parissa lähes 15 vuotta ja kehittänyt tutkimuksessaan uusia kansainvälisestikin käytössä olevia leikkiin nivoutuvia lähestymistapoja varhaiseen tutkimalla oppimiseen.

KT Kati Sormunen työskentelee varhaiskasvatuksen yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa. Hän keskittyy tutkimuksessaan laaja-alaisesti inklusiivisen oppimisen ja opetuksen teemoihin. Erityisfokuksena hänellä on erilaisten oppijoiden tukeminen tutkimalla oppimisen ja luovan teknologiakasvatuksen konteksteissa.

  • 1. painos, 2025
  • ISBN 978-952-370-624-8
  • Sidottu, 263 sivua
  • Tilausnumero 6378-9710-7

Auta muita tekemään ostopäätös ja arvioi tuote!

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.