Tarpeiden huomioiminen vahvistaa lapsen ja aikuisen välistä yhteyttä ja vähentää lapsen ei-toivottua käytöstä.
Kun alamme siirtyä käyttäytymisen muokkaamisesta lapsen turvan tunteen vahvistamiseen, lähdemme liikkeelle siitä, että aikuinen tarkistaa oman hermostonsa tilan, lapsen hermoston tilan ja jatkaa eteenpäin strategialla, joka sopii lapsen hermoston tilaan. Tavoitteena on lisätä turvan tunnetta lapsen elämässä.
Tässä kolme askelta onnistumiseen:
1. Tarkista ensin oma olotilasi
• Ensimmäinen askel on tarkistaa oman hermoston tila. Tunnetko olosi rauhalliseksi, ärtyneeksi tai lamaantuneeksi? Huomaa olotilasi ilman tuomitsemista. Jos tunnet olosi rauhalliseksi ja levolliseksi, jaat rauhallisuuden ympärillesi hermostosi, ilmeidesi, äänensävysi ja kehosi liikkeiden kautta. Pystyt toimimaan lapsen kanssasäätelijänä.
• Jos tunnet ärtyneisyyttä, kehosi on stressireaktion vallassa. Voit ensin huomata ja nimetä tämän mielessäsi: ”Tunnen nyt ärtymystä.” Jos tunnet lamaantumista ja yhteydettömyyttä itseen, huomaa tämä ja nimeä itsellesi.
• Jos tunnet ärtyneisyyttä tai lamaantumista, huomaa tämä myötätuntoisesti ja opettele pitämään tauko ja pohtimaan, mitä tarvitset siinä hetkessä ja miten saisit palautettua itseäsi turvan tilaan. Tässä voi käyttää erilaisia hermoston säätelykeinoja, esimerkiksi hengitystä, kehon keinuttelua tai itsen halaamista. Usein jo tauon ottaminen auttaa sen verran säätelemään omaa hermostoa, ettei enää toimi selkäydinreaktion vallassa.
2. Tarkista lapsen olotila
• Kun olet ensin saanut omaa hermostoasi säädellyksi, voit kiinnittää huomiosi lapseen.
• Jos lapsi on turvan tilassa, hän on hyvässä kontaktissa kanssasi, hänen kanssaan voi olla vuorovaikutuksessa ja häntä pystyy sanallisesti ohjaamaan.
• Jos lapsen sympaattinen hermosto on aktivoitunut, hän huutaa, lyö, on hyökkäävä ja hänellä on tarve liikkua koko ajan.
• Jos lapsi on lamaantumisen tilassa, hän on vetäytynyt ja lapseen on vaikea saada yhteyttä.
• Jos lapsi on miellyttämisen tilassa, hän on mielistelevä, tekee kaiken kuten aikuinen toivoo eikä osaa asettaa rajoja.
3. Jatka eteenpäin strategialla, joka sopii lapsen hermoston tilaan
• Kolmas askel on vastata lapsen hermoston tilaan tavalla, joka auttaa häntä palaamaan turvan tilaan.
• Jos lapsen hermosto on turvattomassa tilassa, ensimmäinen askel on huomata lapsen tila ilman tuomitsemista. Jokainen meistä haluaa, että meidät kohdataan myötätuntoisesti ja tuomitsematta niissä hetkissä, kun on haastavaa. Tarvitaan hyväksyntää ja rakkautta. Kokemus hyväksynnästä laskee sydämen sykettä ja rauhoittaa kehoa.
• Taistele ja pakene -tila ja lamaantumisen tila kertovat siitä, että lapsi on haavoittuvassa ja turvattomassa tilassa, ja mitkään sanalliset yritykset opettaa lasta eivät mene perille. Lapsen hermosto tarvitsee turvan merkkejä, jotta hän voi palata turvan tilaan.
Kirjasta: Heli Mäkelä Näe lapsen käytöksen taakse
Hermostotietous tuo paljon myötätuntoa sekä lasta että itseä kohtaan. Näe lapsen käytöksen taakse -kirjassa paneudutaan lapsen käytöksen ymmärtämiseen ja siihen toimivilla tavoilla vaikuttamiseen.