Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Taide on ihmeellinen asia

Kirjoittanut: Outi Kosunen - 17.2.2022

"Taide on ihmeellinen asia.
Jokainen näkee siinä mitä voi ja juuri se onkin tarkoitus."

-Tove Jansson-

"Taiteen äärellä koetut elämykset ja keskustelut opettavat lasta näkemään, että maailma on moninainen ja erilaiset, yhtä arvokkaat tulkinnat ja ajatukset voivat käydä vuoropuhelua keskenään ilman, että toinen olisi toista oikeampi. Taito- ja taidepedagogiikka puolestaan liittyy vahvasti lapsen ilmaisuun ja leikkiin sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Taidekasvatus tuleekin nähdä itsessään arvokkaana toimintana, joka luo yksilöllisiä ja yhteisöllisiä elämyksiä ja iloa yhteisöön sekä toimii rakentavana keinona oppia myös muita oppimisen alueita. Torsti Lehtinen on sanonut: "Lastenkaltaisten on taiteen valtakunta". Lasten taidekasvatus virittääkin juuri mielikuvitusta sekä luovaa ajattelua, ja sen vuoksi taidepedagogiikalla on aina yhteys lapsen leikkiin, mielikuviin ja tarinallisuuteen." Näin Inkeri Ruokonen kokoaa taiteen merkityksestä kirjassa Ilmaisun ilo — Käsikirja 0-8 -vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen.

"Innostus taiteisiin syntyy usein lapsuudessa taiteen äärellä saaduista kokemuksista, minkä vuoksi taiteiden läsnäolo on todella tärkeää lapsen jokapäiväisessä arjessa", Ruokonen lisää. Tämä lause herätti minut ajattelemaan omaa taiteen polkuani. Lapsuudessa olin hyvin kiinnostunut kuvataiteista ja sain äidiltäni positiivista palautetta ja kannustusta omaan ilmaisuuni. Nämä muistot ovat jääneet mieleeni vahvoina ja lämpiminä. Jäin kuitenkin miettimään taiteen polkuani tuosta eteenpäin. Missä vaiheessa varsinaisesti innostuin taiteista? Puhuin tästä hiljattain hyvän ystäväni kanssa, ja me molemmat olimme sitä mieltä, että taito- ja taideaineet Jyväskylän varhaiskasvatuksen kandidaatin opinnoissa oli selkeästi se käännekohta, jolloin taiteen sisäisti erityisen merkitykselliseksi itselle.

Opintojen jälkeen olen ollut hyvin kiinnostunut kaikenlaisesta taiteesta ja pyrkinyt saamaan mahdollisimman monenlaisia taiteellisia elämyksiä, joita olen myös omille lapsilleni pyrkinyt tarjoamaan. Pienestä asti olemme lasteni kanssa käyneet taidenäyttelyissä, museoissa ja erilaisissa kulttuuritapahtumissa, ja he ovat pitäneet niistä todella paljon. Jo vain muutaman vuoden ikäisenä he ovat kiinnostuneena katsoneet tauluja museoissa, ja etsineet äidin tehtävänannon mukaan näyttelystä heitä eniten koskettaneen taideteoksen ja perustelleet, miksi ovat kyseiseen teokseen päätyneet.

Ruokosen toimittamassa kirjassa mainitaan taiteellisten elämysten tarjoamisen lisäksi niistä keskustelu, mikä on mielestäni hyvin tärkeää. Oman mielipiteen perustelemiseen on ylipäätään todella tärkeää kannustaa lapsia. Se on heille yllättävän vaikeaa, jos he eivät ole siihen tottuneet. Omien mielipiteiden ja näkemysten perusteleminen onkin tärkeä itseilmaisun, mutta myös ajattelun taitojen muoto. Erityisen tärkeää se on matematiikassa, mutta myös kaikessa joustavassa ajattelussa. Toisten taiteellisten tulkintojen kuunteleminen puolestaan lisää vuorovaikutustaitoja. Ja taiteellisia mielipiteitä kun lähtee perustelemaan, alkavat lapset hyvin usein ilmaisemaan myös tunteitaan. Taide koskettaa. Ikään katsomatta. Se avaa uusia ulottuvuuksia nähdä maailmaa, mutta samalla tutustua itseensä.

Eri kulttuureista oppiminen on ollut suurelta osalta myös vaikuttanut omaan taiteelliseen heräämiseeni. Matkustaessa koetut elämykset museoissa, näyttelyissä, arkkitehtuurin parissa ja luonnossa ovat syventäneet ja laajentaneet kiinnostustani taiteeseen entisestään. Siihen ovat vaikuttaneet kokemukset lapsuudesta tähän päivään saakka.

Jos sinulla ei ole siis ollut mahdollisuuksia olla taiteen äärellä lapsena, ei hätää: innostus on mahdollisuus vielä herättää! Tämä on kaikille varhaiskasvatuksen parissa työskenteleville todella tärkeää myös siksi, että jokainen lapsi pääsisi taiteen äärelle jo lapsena. Siksipä haastankin sinut aloittamaan miettimällä omaa suhdettasi taiteeseen!

Kirjoituksen takana on kahden lapsen äiti, kuuden lapsen kummi, varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteen maisteri, Varhaiskasvatuksen Tietopalvelun kirja-arvioija sekä Varhaiskasvattajan materiaalipankki -fb-ryhmän perustaja ja ylläpitäjä, jolla on suuri sydän, valtava motivaatio sekä halu oppia aina lisää.

Artikkelin avainsanat:

taidekasvatus, varhaiskasvattaja kertoo

Arkisto:

2022

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Joulukuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.